Στην Κορυφή του Άθω (2033 μ.)

21 Ιανουάριος 2018.

agion oros athos

Είναι τόσες πολλές οι αναφορές και οι πληροφορίες που μπορεί να βρει κάποιος στο διαδίκτυο σήμερα για το Άγιον Όρος και την ανάβαση στον Άθω που το δικό μας θέμα ίσως δεν έχει να προσθέσει κάτι διαφορετικό ή καινούριο. Είναι όμως μία από τις πιο ιδιαίτερες εξορμήσεις μας και θέλαμε να τη μοιραστούμε με όλους τους διαδικτυακούς μας φίλους καθώς τη σχεδιάζαμε χρόνια κι είχαμε την τύχη να την πραγματοποιήσουμε το καλοκαίρι του 2016.

Ο Άθως λοιπόν είναι ένα ξεχωριστό βουνό στην ελληνική επικράτεια για πολλούς λόγους. Γεωμορφολογικά εντυπωσιάζει με το κωνικό σχήμα του που αναδύεται απότομα και κοφτά μέσα από τα νερά της θάλασσας και η κορυφή του είναι έτσι διαμορφωμένη “για να δείχνει τον Θεό” όπως λένε και κάποιοι μοναχοί... Από αρχαιοτάτων χρόνων κατέχει ξεχωριστή θέση στις μεταφυσικές αναζητήσεις των ανθρώπων και κάτω από ένα ιδιότυπο καθεστώς αιώνων, είναι ως γνωστόν αφιερωμένο στη λατρεία της Παναγίας με την πρόσβαση εντός της χερσονήσου αλλά και την προσέγγιση, να απαγορεύεται αυστηρά στις γυναίκες. Ακόμα και τα μοναστικά ιδρύματα είναι αφιερωμένα στη μνήμη ανδρών αγίων ενώ η μοναδική γυναίκα που “κατέχει θέση” στο Άγιον Όρος, πλην της Παναγίας, είναι η μητέρα της, η Αγία Άννα, η οποία τιμάται στην ομώνυμη Σκήτη απ’ όπου και θα παίρναμε τον ανήφορο για τον Άθω… Πρόκειται για μία από τις πιο επίπονες αναβάσεις στην Ελλάδα (ίσως η πιο κουραστική) καθώς ξεκινάει από το μηδενικό επίπεδο της θάλασσας κι αφού διασχίσεις στην κυριολεξία ολόκληρο το βουνό, φτάνεις σε ανώτερο υψόμετρο στην κορυφή του, στα 2033 μέτρα.

agion oros map1

agion oros athos (5) agion oros athos (15) agion oros athos (20) agion oros athos (28)

Ήταν γύρω στη μία μετά τα μεσάνυχτα, ξημερώματα Παρασκευής 15 Ιουλίου του 2016, όταν ξεκινήσαμε τρία άτομα από το Άργος Ορεστικό, με αρχικό προορισμό τη Θεσσαλονίκη όπου θα συναντούσαμε τους άλλους τρεις της παρέας. Έπειτα από τις σχετικές μεταμεσονύκτιες και τελευταίες διευθετήσεις στην πρωτεύουσα της Μακεδονίας, πήραμε το δρόμο για την Ουρανούπολη της Χαλκιδικής όπου και θα αφήναμε τα αυτοκίνητα για να προμηθευτούμε τα διαμονητήρια και να επιβιβαστούμε στο καράβι για να μπούμε στο Όρος. Στην Ουρανούπολη φτάσαμε στις 5.30 το πρωί, λίγο πριν χαράξει η καινούρια μέρα, κι αφού κατεβήκαμε στο λιμάνι, περιμέναμε με ανυπομονησία κάτω από τον πύργο, σήμα κατατεθέν της περιοχής, να πάει η ώρα 6.30 για να ξεκινήσει το καραβάκι. Το ταξίδι μέχρι τη Σκήτη της Αγίας Άννας διαρκεί περίπου τρεις απολαυστικές ώρες με τους γλάρους να μας συνοδεύουν από αέρος τσιμπολογώντας από τα χέρια των επιβατών λίγο ψωμί. Το καράβι καταπλέει σχεδόν σε κάθε Μονή της δυτικής ακτής του Αγίου Όρους και μας δίνει τη δυνατότητα να γνωρίσουμε εν πλω τη βυζαντινή και αρχιτεκτονική μεγαλοπρέπεια των κτισμάτων. Οι Μονές Δοχειαρίου, Ξενοφώντος, Παντελεήμονος (η Ρώσικη), Ξηροποτάμου, η Δάφνη (το επίνειο), και στη συνέχεια Σιμωνόπετρα, Γρηγορίου, Διονυσίου, Παύλου είναι κατά σειρά οι τοποθεσίες από τις οποίες περνάει το καράβι πριν πιάσει τον αρσανά (το λιμανάκι) της Αγίας Άννας απ’ όπου και θα ξεκινούσαμε το οδοιπορικό για την κορυφή του Άθω.

agion oros athos (39) agion oros athos (40) agion oros athos (41) agion oros athos (31)

agion oros athos (23) agion oros athos (22) agion oros athos (19) agion oros athos (9)

agion oros athos (14)  agion oros athos (3)  agion oros athos 49  agion oros athos (24)

Στην Αγία Άννα, η οποία μοιάζει με χωριό γαντζωμένο στους βράχινους πρόποδες του Άθωνα, φτάσαμε στις 9.30 το πρωί. Πρόκειται για ένα από τα πιο “κοσμικά” κομμάτια του Αγίου Όρους μαζί με τη Δάφνη και τις Καρυές και υπάγεται στη Μονή Μεγίστης Λαύρας. Κι όταν λέμε κοσμικό μη φανταστείτε μαγαζιά, φωτεινές επιγραφές και φασαρία. Η κοσμικότητα έγκειται στο γεγονός ότι είναι η μεγαλύτερη Σκήτη του Όρους, εύκολα θα συναντήσεις ανθρώπους να πεις μια καλημέρα και οι δραστηριότητές της απλώνονται σε μια τοποθεσία ευρύτερη και πέρα από αυτές των κλειστών τειχών μιας μονής, καθώς στα καλντερίμια της, σου δίνεται η αίσθηση ότι βρίσκεσαι σε κάποιο γραφικό οικισμό της ελληνικής επαρχίας. Κατεβαίνοντας από το καράβι είχαμε πλέον να αντιπαρέλθουμε την κούραση από το πολύωρο νυχτερινό ταξίδι με το αυτοκίνητο, την αϋπνία, τον καυτό ήλιο του Ιουλίου και τα κοντά δυο χιλιάδες σκαλοπάτια που ανηφόριζαν μπροστά μας για να φτάσουμε μέχρι το Κυριακό της Σκήτης (τον κεντρικό της ναό, αφιερωμένο στη μητέρα της Παναγίας), όπου και θα κάναμε την πρώτη μας μεγάλη στάση για ανασύνταξη δυνάμεων και επανεκκίνηση καθώς το δυσκολότερο κομμάτι της εξόρμησης, γνωρίζαμε εξαρχής ότι ήταν αυτό που θα ακολουθούσε, από την Αγία Άννα δηλαδή και τα 300 μέτρα υψόμετρο μέχρι το εκκλησάκι της Παναγίας στα 1500 μέτρα, κάτω ακριβώς από την κορυφή.

agia anna athos map agion oros athos (26) agion oros athos (6) agion oros athos (1)

Το μονοπάτι έχει μια σχετικά σταθερή κλίση κατά το μεγαλύτερο μήκος του, είναι όμως κακοτράχαλο και απαιτεί ορειβατικά παπούτσια που να απορροφάνε τους κραδασμούς. Τους καλοκαιρινούς μήνες παραμένει ασφαλές από την αρχή μέχρι το τέλος του. Τα κινητά τηλέφωνα έχουν σήμα στο μεγαλύτερο μέρος της διαδρομής, η σκιά των δέντρων, μας συντροφεύει μέχρι περίπου τα 1600 μέτρα υψόμετρο, με κάποια γυμνά τμήματα διάσπαρτα με βάτους, και ουσιαστικά μόνο για το φαγητό και το νερό θα πρέπει να έχουμε προνοήσει ώστε να μεταφέρουμε μαζί μας, τις απαραίτητες ποσότητες. Η δυσκολία στην ανάβαση για τον Άθωνα έγκειται στο γεγονός ότι όλες οι προμήθειες πρέπει να φορτωθούν στην πλάτη από την αρχή μέχρι και το τέλος της διαδρομής. Δεν υπάρχει η πολυτέλεια κάποιου εξοπλισμένου καταφυγίου όπου μπορούμε να εξασφαλίσουμε επιπλέον προμήθειες ή να αφήσουμε προσωρινά κάποια πράγματα για να ελαφρύνουμε τις αποσκευές μας. Οι περισσότεροι ορειβάτες που επιχειρούν την κατάκτηση του Άθωνα διανυκτερεύουν είτε στο καταφύγιο της Παναγίας είτε στον ναό της Μεταμορφώσεως στην κορυφή, οπότε θα πρέπει να είναι όσο το δυνατόν καλύτερα προετοιμασμένοι... Μετά τη σκήτη της Αγίας Άννας, δύο είναι τα κομβικά σημεία της ανάβασης έως την κορυφή. Η βρύση στη θέση Σταυρός σε υψόμετρο 750 μέτρων (όπου συναντώνται τέσσερα μονοπάτια) και το προαναφερθέν εκκλησάκι της Παναγίας στα 1500 μέτρα που χρησιμεύει και ως καταφύγιο καθώς διαθέτει κελί με 16 κρεβάτια. Στον Σταυρό βρίσκεται και το τελευταίο σημείο όπου μπορούμε να προμηθευτούμε τρεχούμενο νερό. Εκεί, πολύ πιθανόν να συναντήσετε και κάποιους προσκυνητές ή ακόμα και μοναχούς αφού η τοποθεσία αποτελεί κόμβο για τα μονοπάτια των νοτίων περιοχών του Αγίου Όρους. Ψηλότερα κι εντός του καταφυγίου της Παναγίας υπάρχει πηγάδι που τροφοδοτείται με βρόχινο νερό, τα αποθέματα του οποίου όμως εξαρτώνται από την εκάστοτε εποχή και ήταν περιορισμένα όταν τελικά φτάσαμε κοντά στις 6 το απόγευμα της Παρασκευής.

agion oros athos (45) agion oros athos (30) agion oros athos (34) agion oros athos (32)

Το πρωί του Σαββάτου κι έχοντας κοιμηθεί λίγες ώρες στο καταφύγιο που μοιάζει με θάλαμο στρατοπέδου, ήμασταν έτοιμοι για το τελευταίο στάδιο της ανάβασης. Ξεκινήσαμε με όρεξη και πριν ο ήλιος ανεβεί ψηλά για να προλάβουμε να επιστρέψουμε στην Αγία Άννα προτού νυχτώσει. Από το καταφύγιο της Παναγίας μέχρι και την κορυφή του Άθωνα, όπου δεσπόζουν ο Ναός της Μεταμόρφωσης του Σωτήρος και ο σταυρός του 1897, η ανάβαση διαρκεί περίπου μιάμιση ώρα, ανάλογα βέβαια και με τις αντοχές του καθενός, οι οποίες είναι σίγουρο ότι κάποια στιγμή θα δοκιμαστούν είτε από τη σωματική είτε από την ψυχολογική κούραση. Η θέα από την κορυφή αποζημιώνει και τον πιο απαιτητικό ορειβάτη – προσκυνητή - επισκέπτη (πείτε τον όπως νομίζετε), είναι εντυπωσιακή και πλημμυρισμένη από τα απέραντο γαλάζιο του Αιγαίου. Η χερσόνησος του Αγίου Όρους απλώνεται σαν καταπράσινο χαλί κάτω από τα πόδια μας, με κάποιες ξεχωριστές πινελιές στις θέσεις που βρίσκονται τα μοναστήρια και οι σκήτες. Τις καθαρές μέρες διακρίνονται εύκολα η Θάσος, η Σαμοθράκη, η Ίμβρος και η Λήμνος, το πρώτο και το δεύτερο πόδι της Χαλκιδικής, ο Όλυμπος ενώ οι πιο “ρομαντικοί” λένε ότι κάποια βράδια φαίνονται και τα φώτα της Βασιλεύουσας Κωνσταντινούπολης…

agion oros athos (27) agion oros athos (7) agion oros athos (43) agion oros athos (12)

agion oros athos 51 agion oros athos 52 agion oros athos 53

Μετά τον καφέ, τη συζήτηση και την περισυλλογή στην κορυφή του Αγίου Όρους ξεκινήσαμε για την επιστροφή στη Σκήτη της Αγίας Άννας όπου και θα διανυκτερεύαμε. Η κατάβαση λιγότερη κουραστική, περισσότερο επώδυνη όμως, διήρκησε περίπου 6 ώρες με τις ενδιάμεσες στάσεις για ξεμούδιασμα. Φτάσαμε αποκαμωμένοι το απόγευμα του Σαββάτου στην Αγία Άννα όπου οι μοναχοί μας προσέφεραν μαζί με τη ζεστή φιλοξενία τους, φαγητό και κατάλυμα για το βράδυ. Εξαντλημένοι καθώς ήμασταν δεν είχαμε όρεξη για πολλά πράγματα και γρήγορα πέσαμε για ύπνο. Γύρω στις 4 μετά τα μεσάνυχτα (με βάση τη δική μας κοσμική ώρα καθώς στο Άγιον Όρος, το χρόνο τον μετράνε από τη δύση του ηλίου κι έπειτα), πήγαμε στη θεία λειτουργία στο Κυριακό της Σκήτης, για να πάρουμε και μια γεύση από τη ζωή των μοναχών, η οποία είναι αφιερωμένη πρωτίστως στην προσευχή. Η λειτουργία εντός του ναού ήταν κατανυκτική με έναν ξεχωριστό όμως τρόπο καθώς γίνεται μόνο υπό το φως των κεριών…

agion oros athos (8) agion oros athos (46) agion oros athos (13) agion oros athos (35)

agion oros athos (37) agion oros athos (44) agion oros athos (25) agion oros athos (42)

Το ξημέρωμα της Κυριακής 17 Ιουλίου 2016, κι αφού ολοκληρώθηκε η θεία λειτουργία, μας βρήκε στον αύλειο χώρο του Κυριακού, με το ζεστό καφέ και τα κεράσματα του αρχοντάρη ανά χείρας, να συζητάμε για την ανάβαση στον Άθω, για τα συναισθήματα που μας προσέφερε η σύντομη παραμονή μας σε μια από τις γωνιές του Αγίου Όρους, για τη δύσκολη καθημερινότητα των μοναχών αλλά και για τη συσσωρευμένη πλέον κούραση που βάραινε τα βήματά μας... Το καραβάκι για την Ουρανούπολη όμως έφευγε στις 12 το μεσημέρι κι είχαμε ακόμα μπροστά μας τα σχεδόν δυο χιλιάδες σκαλοπάτια από τη Σκήτη μέχρι τον αρσανά, με το νου να ταξιδεύει για ακόμα μία φορά ψηλά στο βουνό και τις εικόνες που αποκομίσαμε από την εξόρμηση να μας δίνουν μια περίεργη αίσθηση ψυχικής ηρεμίας…

agion oros athos (38) agion oros athos (36) agion oros athos (47) agion oros athos (2)

Οι περισσότεροι που επισκέπτονται το Άγιον Όρος το κάνουν ίσως για λόγους πίστης. Κάποιοι άλλοι πηγαίνουν για “τουρισμό” ή ακόμα κι από περιέργεια κι έξω από την τριβή της κοσμικής καθημερινότητας που είναι φορτωμένη με έννοιες και προβλήματα, πολλές φορές δύσκολα στην επίλυσή τους. Για οποιονδήποτε λόγο όμως κι αν βρεθεί κάποιος στο “Περιβόλι της Παναγίας” το σίγουρο είναι ότι θα γνωρίσει έναν κόσμο εντελώς πέρα από τα συνηθισμένα και τα λόγια δεν είναι εύκολο να τον περιγράψουν με σαφήνεια. Οι επισκέπτες και οι προσκυνητές του Αγίου Όρους σπανίως αντιστέκονται στην “απόκοσμη” γοητεία του και συνήθως βρίσκουν λόγους για να το επισκεφθούν και πάλι. Οι μοναχοί στις περισσότερες των περιπτώσεων είναι φιλόξενοι και ζεστοί, παρόλο που οι επισκέπτες, τους αποσπούν από το αυστηρό πρόγραμμα και τους λόγους για τους οποίους ασπάστηκαν τη μοναστική ζωή, πρόθυμοι να προσφέρουν στον κάθε λογής προσκυνητή τη φροντίδα και τη ζεστασιά που αποπνέει ένα μέρος που έχει αφιερωθεί στην προσευχή και τη μετάνοια. Σύντομα λοιπόν θα ξαναβρεθούμε στα “θεοβάδιστα” μονοπάτια του Αγίου Όρους για να γνωρίσουμε κάποια από τα μοναστήρια που αιώνες τώρα τροφοδοτούν με πίστη τον Χριστιανισμό και αποτελούν τον φάρο της Ορθοδοξίας στις δύσκολες εποχές που διανύουμε…

agion oros athos (16) agion oros athos 50 agion oros athos (21) agion oros athos (4)

agion oros athos (10) agion oros athos (29) agion oros athos (17) agion oros athos 48

Εξόρμησαν Συνεργάστηκαν: toulias, stergios, leo, vaggelis, giannoulis, garavelas.